Looptrainingen voor 19+ weer van start

Het is fijn dat we weer  groen licht krijgen en buiten mogen sporten. Laten we er met zijn allen op toezien dat de regels en richtlijnen worden opgevolgd zodat we door mogen gaan met trainen. Maar vooral gebruik je verstand en blijf gezond.  Met vragen kun je terecht bij de trainers of bij Hens Koreman (bestuur) (email: secretaris@atledo.nl).

Wij wensen een ieder veel sportplezier. 

Gelukkig mogen de senioren en masters van Atledo weer in verenigingsverband gaan sporten. Wel onder strikte voorwaarden. Daarom is het belangrijk om het protocol goed door te lezen. De trainingstijden blijven ongewijzigd, wel zijn er een paar trainerswisselingen. De groepen worden daarover geïnformeerd.

Samenvatting:

In Dongen heeft de gemeente de regie. Wij volgen daarnaast de richtlijnen en adviezen van de Atletiekunie en NOC/NSF en voeren de checklist van de AU uit. We stellen een Corona-coördinator aan die er voor zorgt dat alle zaken geregeld zijn. Toiletten, deurklinken, materialen e.d. worden dagelijks schoongemaakt. Ook wordt er gesproken over sancties bij het niet naleven van de afspraken, maar we gaan er van uit dat het zover niet komt.

Richtlijnen vanuit het bestuur

  • Omdat Atledo gefaseerd op wil starten om te kijken hoe het er in de praktijk aan toe gaat begint de technische atletiek op 11 mei en de loopgroepen op 19 mei. 
  • De maximale groepsgrootte is nergens terug te vinden. De gemeente is bepalend maar heeft daar niets over vermeld in het protocol, ook NOC/NSF niet. Het bestuur stelt de maximale groepsgrootte op 20 lopers excl. trainer. Bijsturen kan altijd nog als in de praktijk blijkt dat het niet of juist heel goed gaat. Grotere groepen splitsen met een hulptrainer of waarnemer erbij; 
  • Maximaal met 20 lopers tegelijk op de baan. Gaat dat goed dan kunnen we opschalen naar 30-40 lopers;
  • Lopers melden zich voor elke training aan via de groepsapp of mail zodat de trainer weet wie er komt;
  • De lopers zijn maximaal 10 minuten voor aanvang van de training aanwezig en gaan direct erna naar huis;
  • Thuis douchen en omkleden;
  • Kom zo veel mogelijk op de fiets;
  • Breng je eigen bidon mee.

Uitleg looproute

  • Er is een tweerichting looproute van de poort naar het gebouw. Rechts aanhouden a.u.b;
  • In het gebouw is een éénrichting looproute ingesteld, door de hoofdingang naar binnen, door de achteruitgang naar buiten. Dat geldt ook na toiletbezoek;
  • Kleedkamers en kantine blijven helaas gesloten;
  • Er is een handen desinfectiepunt op de tafel bij de hoofdingang.

 

Hieronder het protocol van NOC/NSF voor sporters. 

  • blijf thuis als je de afgelopen 24 uur een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts;
  • blijf thuis als iemand in jouw huishouden koorts (vanaf 38°C) en/of benauwdheidsklachten heeft. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag je weer sporten en naar buiten;
  • blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Omdat je tot veertien dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot veertien dagen na het laatste contact waarop deze persoon nog besmettelijk was (volg hierin het advies van de GGD);
  • blijf thuis als je het nieuwe coronavirus hebt gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) minimaal zeven dagen thuis na de uitslag van de test;
  • blijf thuis zolang je in thuisisolatie bent, omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld;
  • sporters boven 70 jaar en uit risicogroepen dienen zelf hun risico te analyseren of zij op buiten sportparken of in de openbare ruimte zich in groepen kunnen te begeven. Raadpleeg desnoods je huisarts;
  • bij de lessen waar leeftijdsgroepen zijn vermengd, gelden de regels die voor de categorie 13 jaar en ouder gelden;
  • meld je tijdig aan voor de sportactiviteit of volg de afspraken van je gemeente/sportaanbieder, zodat de organisatie rekening kan houden met de toestroom;
  • voor volwassenen vanaf 19 jaar is het toegestaan om met of zonder begeleiding in hardloop-, wieler- en andere sportgroepjes in de openbare ruimte te trainen. Hanteer hierbij de voorwaarden zoals opgenomen in de lokale noodverordening. Vermijd daarbij de drukte;
  • kom alleen naar de sportlocatie wanneer er voor jou een sportactiviteit gepland staat;
  • kom zoveel mogelijk lopend of met de fiets naar de sportlocatie en vermijd waar mogelijk gebruik van het OV;
  • houd met reizen naar de sportlocatie rekening met de richtlijnen verkeer & vervoer van de Rijksoverheid;
  • kom in sportkleding naar de sportlocatie. Eventueel aanwezige kleedkamers zijn gesloten. Je kunt ook niet douchen, zorg dat je thuis naar het toilet bent geweest;
  • kom niet eerder dan tien minuten voor aanvang van de sportactiviteit naar de sportlocatie en wacht op aanvang op de daarvoor aangewezen plek;
  • volg altijd de aanwijzingen op van de organisatie, bijvoorbeeld de trainers, buurtsportcoaches en bestuursleden. Blijf bij je eigen trainingsgroep indien er meerdere trainingsgroepen op de sportlocatie actief zijn;
  • laat sporters vanaf 13 jaar anderhalve meter afstand houden tot alle andere personen (behalve personen uit eigen huishouden), dus ook tot trainers en andere sporters. Bij sporters tot en met 12 jaar is deze afstandsbeperking onderling niet aan de orde;
  • gebruik zoveel mogelijk alleen eigen materialen. Het reinigen van een voetbal en dergelijke is niet nodig. Materialen die veel met handen worden aangeraakt direct na de trainingssessie reinigen met water en zeep of reinigingsdoekjes;
  • neem je eigen bidon gevuld mee om uit te drinken; 
  • verlaat direct na de sportactiviteit de sportlocatie.

Kijk op de website van NOC/NSF voor het volledige protocol voor bestuurders, trainers en sporters https://nocnsf.nl/sportprotocol 

 

Nieuws overzicht